loading...

بزرگترين مجله بيماري هاي بواسير ، شقاق ، فيستول ، كيست مويي و زگيل

پيشرفته ترين و مجهزترين مركز درمان بواسير، هموروئيد، كيست مويي، شقاق، فيستول با ليزر در يك جلسه زير نظر متخصص كولوركتال با 25 سال تجربه

بازدید : 31
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

بهترين روشهاي درمان شقاق يا فيشر مقعد و مراقبت هاي بعد از جراحي

انواع درمان شقاق يا فيشر

درمان شقاق يا فيشر مقعد با ليزر

با پيشرفت علم روش‌هاي نوين و پيشرفته‌تري براي انواع بيماري‌ها كشف مي‌شود كه مي‌تواند با عوارض كمتر، با پروسه درماني سريع‌تري به بيمار كمك كند. ليزر درماني يكي از اين روش‌هاي كم‌تهاجمي جديد است كه امروزه در درمان بسياري از بيماري‌ها ايفاي نقش مي‌كند و در برخي بيماري‌ها حتي توانسته جايگزين اعمال جراحي سنگين و پرعارضه شود. اخيراً ليزر توانسته در درمان شقاق يا فيشر مقعد نيز ايفاي نقش كند. هر چند به دليل جديد بودن استفاده از آن در اين زمينه هنوز نتوانسته به اندازه‌ي اعمال جراحي فيشر مقعدي خودنمايي كند، اما كمترين مزيت آشكار آن نداشتن عارضه‌ي بي‌اختياري مدفوع و گاز روده است.
از ديگر مزاياي درمان شقاق با ليزر انجام آن تحت بي‌حسي موضعي نه بي‌هوشي عمومي و به صورت سرپايي و بدون نياز به بستري شدن در بيمارستان است. در اين روش براي ديدن محل شكاف يك وسيله به نام اسپكولوم را درون مقعد قرار مي‌دهند و سپس آن را باز و تنظيم مي‌كنند. بدون دست‌كاري و تحريك محل ترك مقعد با استفاده از اشعه‌ي ليزر ناحيه‌ي آسيب‌ديده را ترميم مي‌كنند. ليزر درماني تازه‌ترين تكنيك مدرن براي درمان شقاق مقعد است. در آينده‌ي نزديك ليزر مي‌تواند تبديل به جايگزين مناسبي براي روش‌هاي ديگر شود.
در يك بررسي مطالعاتي بر روي ۲۵ بيمار مرد و زن ۲۰ تا ۷۵ ساله‌ي مبتلا به شقاق مزمن مقعد كه ليزر درماني شده بودند، به مدت شش ماه تا يك سال پيگيري شدند. ميزان درد، خونريزي و ابتلا به يبوست در آنان به طور قابل توجهي بهبود يافته بود. از طرفي در هيچ كدام از بيماران، بيماري شقاق مقعد تا يك سال پيگيري عود نكرده بود. همچنين هيچ يك از آن‌ها دچار بي‌اختياري مدفوع و يا ناتواني در كنترل گاز روده نشده بودند. اين بررسي نشان داد كه درمان شقاق با ليزر روشي ساده، امن و مؤثر است كه مي‌تواند با بي‌حسي موضعي در يك مركز درماني با حداقل عوارض ممكن بعد از عمل انجام شود.
هرچند براي اثبات اين مسئله نياز به مطالعات و بررسي‌هاي بيشتر وجود دارد تا بتواند به صورت كامل جايگزين روش‌هاي سنگين جراحي فيشر مقعد شود.

انواع درمان شقاق يا فيشر

جراحي شقاق يا فيشر مقعد به روش اسفنكتروتومي داخلي جانبي مقعد

يكي از روش‌هاي جراحي ـ درماني به روز و پر طرف‌دار درمان شقاق يا فيشر مقعد اسفنكتروتومي است كه با ايجاد كاهش در فشار عضلاني مقعد به بهبود گردش خون و در نتيجه درمان شقاق مقد كمك مي‌كند. در اغلب موارد، وجود فشار مداوم عضلاني مقعد به علت گرفتگي عضلات دريچه‌اي آن منجر به شقاق در مقعد فرد مي‌شود. در اين روش پزشك بدون انجام عملي بر روي خود شقاق مقعد با برداشتن بخش كوچكي از عضله دريچه‌ي مقعدي بيماري فرد را با رفع علت به وجود آورنده آن درمان مي‌كند. احتمال تكرار فيشر مقعدي در اين روش نادر و كم‌تر از ده درصد موارد است.
در ابتدا اسفنكتروتومي در خط وسط پشتي مقعد در محل شكاف ايجاد شده با يا بدون فيشركتومي انجام مي‌شد. اما به دليل مؤفقيت‌آميز نبودن آن محل برش را به سمت راست يا چپ ديواره‌ي كانال مقعد بسته به راحتي دست جراح تغيير دادند كه اسفنكتروتومي داخلي جانبي مقعد نام گرفت. اسفنكتروتومي تحت بي‌هوشي عمومي يا بي‌حسي نخاعي به دو روش باز و بسته انجام مي‌شود.
در روش اسفنكتروتومي بسته، با يك تيغه شيار جانبي ايجاد، پس از آن عضله‌ي دريچه‌اي بيرون كشيده شده و قسمتي از دريچه‌ي داخلي بريده مي‌شود. دقت و مراقبت براي كاهش آسيب به مخاط مقعد براي جلوگيري از فيستول لازم است. برش ايجاد شده در روش بسته به وسعت فيشر مقعدي خواهد بود.
در اسفنكتروتومي باز، يك برش نيم الي يك سانتي‌متري درون كانال ايجاد سپس به همان روش بسته عمل مي‌شود. در پايان قسمت انتهايي برش را بسته به شرايط باز گذاشته يا مي‌بندد.
اسفنكتروتومي به صورت سرپايي و بدون نياز به بستري فرد در بيمارستان انجام مي‌شود و فرد مي‌تواند در همان روز جراحي به خانه بازگردد. به طور معمول، درد بعد از عمل در هر دو روش باز و بسته اسفنكتروتومي خفيف است. تقريباً بلافاصله بعد از جراحي درد ناشي از فيشر مقعد كاهش مي‌يابد. به غير از محدوديت‌هايي كه گيجي ناشي از بي‌هوشي براي فرد ايجاد مي‌كنند، امكان بازگشت به فعاليت‌هاي روزمره وجود دارد. فرد با توصيه‌ها و مراقبت‌هاي لازم بعد از عمل كه توسط پزشك توضيح داده مي‌شود، ترخيص خواهد شد.

جراحي شقاق يا فيشر مقعد به روش اسفنكتروتومي داخلي جانبي مقعد

منبع : بهترين روشهاي درمان شقاق يا فيشر مقعد و مراقبت هاي بعد از جراحي - ايران كلينيك

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 5
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 10
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 14
  • بازدید ماه : 27
  • بازدید سال : 83
  • بازدید کلی : 1730
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه